Olajcsere! Mikor? Hogyan? Mennyiből?

Az olaj

Minden autótulajdonos tisztában van vele, hogy az autójában időnként olajat kell cserélni. A legtöbb új típus esetén büszkén hangoztatják a gyártók, hogy egy ilyen periódus akár 30-50.000 km is lehet. Nekik sem kell mindent elhinni, sőt, sok esetben ez nem is nekünk éri meg. Városi közlekedés során ez akár 10-15.000 km is lehet. Az olajcégek szakértői még kevés évenkénti kilométer megtétele mellett is legalább évenkénti (!) olajcserét javasolnak. Örök igazság, hogy a motorolaj a legolcsóbb alkatrész, a legolcsóbb motoralkatrész. Tehát ne itt akarjunk spórolni, mert olyan komoly hibákkal találkozhatunk mint idő előtti motorkopás, teljesítmény csökkenés, fogyasztásnövekedés.
Ráadásul a köztudatba beépült neves márkák – direkt nem neveznénk meg egyet sem – nem is feltétlenül annyival jobbak, mint amennyivel drágábbak. Valamint a “húzós” nevek között látványosan több is a hamisítvány.
A Totalcar online elsőre ijesztőnek ható cikke szerint pl Magyarországon minden 3 olajból 2 hamis.
A Coolautoo Webáruház a német minőséget garantáló Mannol márka mellett kötelezte el magát és nyugodt szívvel ajánljuk is. Mi sem igazolhatna minket jobban, minthogy a Mannol  mannol_energy_llEnergy Combi LL 5W30 még a legnagyobb riválist is legyőzte egy független teszt szerint viszkozitás, hidegteszt, ár/teljesítmény arányban.
A Mannol olajokat már közel 3 éve forgalmazzuk vevőink visszajelzései alapján maximális megelégedéssel. Természetesen nem utolsó szempont az ár sem. Példának okárt a fent megnevezett Mannol Energy Combi LL 5W30 motorolajnak megfelelő népszerű márkából egy 5 literes kiszerelés 12-15.000 Ft körül van szemben a Mannol árával, ami ennek töredéke.

A szűrők

Olajszűrő

sct_oil_filterEgy olajcsere során az olajszűrő csere szinte kötelező. Megfordítva, ha tehát olajat cserélünk, de olajszűrőt nem, tulajdonképpen buktuk is az olajra fordított összeget, mert a szűrőben lerakódott szennyeződések rövid idő alatt olyan állapotba hozzák a friss olajat, mint amilyen közvetlenül a csere előtt volt. Érdemes tehát előrelátónak lenni és az olajjal együtt megvenni a megfelelő szűrőt is. A hangsúly itt a megfelelőn is van, mert ha otthon vesszük észre, – már leeresztett olajnál – hogy mégsem jó a boltban vásárolt szűrő, akkor ismét ott vagyunk, ahol a part szakad. Célszerű tehát körültekintőnek lenni a vásárlás során, s inkább szakember segítségét kérni.

A Coolautoo Webáruház oldalain többek közt ezért is alakítottunk ki egy felületet, ahol azoknak a bizonytalan vásárlóknak segítünk, akik nem tudják pontosan meghatározni, hogy melyik és milyen szűrőre (vagy bármely más alkatrészre) van szükségük. Mindössze a gépjármű pár adatát kell megadni (típus, évjárat, motorkód, stb) valamint az elérhetőséget és pár szóban leírni, hogy mire lenne szükség. Magas szakértelemmel rendelkező kollégáink a lehető leghamarabb reagálnak az így beérkezett alkatrész ajánlatkérésekre, minimálisra csökkentve így a nem megfelelő szűrők vásárlását.

ajanlatkero_banner

Levegőszűrő

670px-Change-the-Air-Filter-in-Your-Car-Step-5Egy légszűrő általában nem nagy kiadás, mégis sokan spórolnak ezen, holott az elhanyagolt légszűrőcsere akár irreálisan nagy fogyasztást is eredményezhet. A légszűrő feladata, hogy ne jusson szennyeződés a motorba, tehát a motor által szívott levegő szennyeződésektől mentes legyen. A sajnálatosan túlszennyezett levegőnk miatt ez nem kis feladat. Hamar,  akár az előírt kötelező légszűrő csereidőn belül is úgy eltömődhet a szűrő, hogy már nem képes a megfelelő mennyiségű levegőt átereszteni, így motor benzinben dúsabb keveréket kap, ami tökéletlen égéshez, ezáltal fogyasztás növekedéshez vezet. Általánosságban elmondható, hogy minden második olajcsere során cseréljük ki a levegőszűrőt is.

Üzemanyagszűrő

Nem hanyagolhatjuk el a motorba jutó szennyeződések szempontjából közvetlenül az üzemanyaggal együtt bejutó port, rozsdát és vizet. Sokan legyintenek, hogy az így bejutó szennyeződések mértéke csekély, de ha figyelembe vesszük, hogy például egy diesel autó befecskendezőjének furata milyen precíziós méretekkel rendelkezik, máris megnő az üzemanyagszűrők jelentősége.

A benzinüzemű autóknál elegendő, ha az előírt időközönként cserélünk szűrőt, azonban dieselüzemű gépjárműveknél, a precízebben illesztett finom alkatrészek megóvása érdekében 15-20.000 km-ként, de legalább évente egyszer célszerű cserélni üzemanyagszűrőt.

Pollenszűrő

maxresdefaultA név kicsit megtévesztő lehet, mert bár pollenszűrőnek nevezik, valójában nem csak a sokaknál allergiás reakciókat kiváltó virágporokat tartja távol, hanem más szennyező anyagoktól is megtisztítja az utastérbe kerülő levegőt. Egy komolyabb szűrő több lépcsőben dolgozik, az előszűrő és a főszűrő után még egy aktívszenes réteg is következhet, amely a gáz halmazállapotú szennyeződéseket is megköti. Azonban erre csak korlátozott ideig képes. A szűrő pórusai lassan eltömődnek, telítődnek, egyre kevesebb levegő jut át a szűrőn, de extrém elpiszkolódás esetén szinte le is zárja a szellőzés útját.  Tipikus jelenség ilyenkor, hogy az autó szélvédője a megszokottnál jobban párásodik.

Egy pollenszűrő többnyire a típusonként előírt üzemidőt ki szokta bírni. Ha viszont eljött a csere ideje, minimális hozzáértéssel bárki el tudja végezni a műveletet, mivel szinte csak a megfelelő áramlási irányra kell figyelnünk az új szűrő beszerelése során.

További időszakosan cserélendő alkatrészek

Fékbetét

Gyakori kérdés, hogy milyen sűrűn kell fékbetétet cseréni egy autón. No ez az, amire nem lehet egyértelmű választ adni, mert extrém sportos vezetési stílus esetén ez lehet akár 10.000 km is, de egy megfontolt, komótos, nyugdíjas használat során akár 60-80 sőt 100.000 km-t is ki tudnak bírni a fékbetétek. A legjobb megoldás, hogy ne érjen minket kellemetlenség, ha sűrűn – pl téli-nyári gumicsere során – ránézünk a fékbetétek vastagságára.

Van még egy fontos tényező, ami hatással lehet a fékbetét elhasználódására, ez pedig a minősége. Egy silány, de kedvező árú fékbetét rendkívül hamar el tud fogyni, ami – gondolom mondani sem kell – minden, csak nem biztonságos. Egy fékbetét vásárlása során ne a pénztárcánk legyen az elsődleges szempont!

safelineAlkatrészüzletünkben közel három éve a Safeline márkával fémjelzett fékbetéteket tartjuk. Számos ügyfelünknél már ez idő alatt is kialakult egyféle márkahűség és kifejezetten ezt a típust kérik. A Safeline fékbetéteket kifejezetten jó minőségű, kedvező áru termékként kínáljuk.

A fékbetétek vásárlása során szintén fontos tényező, hogy melyik márka, milyen modelljének hányas évjáratához kell (és még folytathatnánk a sort a feltételekkel) Ha bizonytalan a megfelelő fékbetét kiválasztásában szintén figyelmébe ajánljuk alkatrész ajánlatkérő oldalunkat!

Vezérműszíj

1105164A vezérműszíj (vagy fogasszíj) elsődleges feladat a főtengely által meghajtani a vezérműtengelyt, illetve a vezérlést szinkronban tartani. Kétségtelen, hogy az egyik legnagyobb kár okozója lehet egy elszakadt vezérműszíj , mivel onnantól a vezérlés hajtása megszűnik, a dugattyúba beleütnek a szelepek, a szelepszárak hajlanak, a dugattyúk törnek, a hengerek sérülnek, a hengerfej pedig akár szét is repedhet. Rémálom…

Azért nagyon megijedni nem kell. Egy rendszeresen karbantartott autónál – ha mindent az előírtaknak megfelelően be is tartunk – a vezérműszíj szakadása elég csekély az esély.

Hogy mikor is kell cseréni vezérműszíjat, arról kissé megoszlanak a vélemények. Sokak szerint szemrevételezéssel nem lehet biztonságosan megállapítani a szíj elhasználódottságát, az előírt intervallum letelte után cserélni kell és kész. Ezzel ellentétben sok új típusnál mégsem adnak meg csereperiódust, mindössze azt írják elő, hogy 90.000 km után ellenőrizzük de inkább ellenőriztessük, majd ezt követően 30.000 km-ként. (Ilyen pl a Volkswagen)

Mindenesetre egy szemrevételezett vezérműszíj esetén ha az alábbi felsorolás bármelyikével találkozunk, gondolkodás nélkül cseréljünk szíjat!

  • olaj, vagy más szennyeződés került a szíjra
  • repedések láthatóak a szíj fogárkaiban
  • a fogak profilja sérült, deformált
  • a szíj hátoldaldalán repedések, karcolások láthatóak
  • a szíj széle sérült, deformált

Bordásszíj

A bordásszíjak feladata a generátor, a vízpumpa, a hűtőventilátor meghajtása, azonban a modern autókon megnőtt extrák végett az így meghajtott berendezések száma tovább nőtt, amit a kezdetben használatos sima ékszíjak nem tudtak meghajtani, ezért kerültek bevezetésre a hosszanti bordázott szíjak, amik jóval nagyobb terhelés közvetítésére képesek..

A bordásszíjak kicserélése éppen olyan fontos, mint a motor működésében kulcsfontosságú vezérműszíjé. Bár szakadás esetén – szerencsés esetben – csak kisebb károk keletkeznek, de gyakran az elszakadt szíj darabjai a vezérműszíj és tárcsája közé kerülve a vezérműszíj átugrását, és ezzel a járó motor károsodását okozhatják.

top_belt_logoA Coolautoo Webáruház a TOP-BELT márkanéven ismert hossz bordásszíjakat forgalmazza. A választék lefedi az európai autópark több mint 95%-át. Tapadási és nagy erőátviteli képességüknek köszönhetően a legnagyobb terhelést is kiállják. Zajszintjük és deformálódásuk maximális terhelés mellett sem mérhető, s mindamellett hő és olajállók.

A megfelelő szíj kiválasztásához kérje segítségünket, s használja alkatrész ajánlatkérő űrlapunkat!

ajanlatkero_banner